Influencers fick i uppdrag att inspirera framtidens militärer

I mitten av 2017 anlitades Tubecon för att skapa positiv exponering för Försvarsmakten i sociala medier, med målet att fler ungdomar skulle få upp sina ögon för en karriär inom militären.
  • Försvarsmakten
  • Myndighetens uppdrag är att värna om rikets säkerhet
  • Flygflottiljen F21 finns i Luleå, Sverige
  • Organisationen har cirka 22 700 medarbetare

Bakgrund
Tubecon är ett kommersiellt koncept där fansen får möta några av landets största kändisar på sociala medier. Försvarsmakten arrangerar årligen sitt evenemang Flygdagen.

Uppdrag
I mitten av 2017 anlitades Tubecon för att skapa positiv exponering för Försvarsmakten i sociala medier, med målet att fler ungdomar skulle få upp sina ögon för en karriär inom militären. Samarbetet var det första i sitt slag och extra aktuellt med tanke på den återinförda värnplikten.

Resultat
Vi löste utmaningen genom att tillsammans med Norrbottens Flygflottilj F21 skapade vi ett mindre Tubecon-event på Flygdagen i Luleå. De medverkande profilerna fick göra en minivariant av GMU (Grundläggande Militärisk Utbildning) och prova på att flyga i stridsflygplan. Internetkändisarna Amanda Edmundsson, Joel Wetzel och Big Steve skapade innehåll i sina sociala kanaler, som bland annat visade olika yrken inom Försvarsmakten. Försvarsmakten fick positiv exponering med stor räckvidd i sociala medier. Bilder och videos från mini-lumpen och Tubecons medverkan på Flygdagen spreds i kanaler som når hundratusentals unga följare. Över 100 barn och ungdomar kom dessutom till Flygdagen för att ta del av fanträffen som arrangerades i samarbete med Tubecon.

»Det känns spännande att bryta ny mark och utveckla ett nytt arbetssätt inom Försvarsmaktens rekryteringsarbete. För att nå unga måste man synas där de unga finns – och det är i stor utsträckning på sociala medier.«
Åsa Nilsson
Rekryteringskoordinator
Vill du veta mer?
Fyll i dina uppgifter här så hör vi av oss inom 48 timmar! Vi ser fram emot att prata vidare med dig.