Bakgrund
Tubecon är ett kommersiellt koncept där fansen får möta några av landets största kändisar på sociala medier. Försvarsmakten arrangerar årligen sitt evenemang Flygdagen.
Uppdrag
I mitten av 2017 anlitades Tubecon för att skapa positiv exponering för Försvarsmakten i sociala medier, med målet att fler ungdomar skulle få upp sina ögon för en karriär inom militären. Samarbetet var det första i sitt slag och extra aktuellt med tanke på den återinförda värnplikten.
Resultat
Vi löste utmaningen genom att tillsammans med Norrbottens Flygflottilj F21 skapade vi ett mindre Tubecon-event på Flygdagen i Luleå. De medverkande profilerna fick göra en minivariant av GMU (Grundläggande Militärisk Utbildning) och prova på att flyga i stridsflygplan. Internetkändisarna Amanda Edmundsson, Joel Wetzel och Big Steve skapade innehåll i sina sociala kanaler, som bland annat visade olika yrken inom Försvarsmakten. Försvarsmakten fick positiv exponering med stor räckvidd i sociala medier. Bilder och videos från mini-lumpen och Tubecons medverkan på Flygdagen spreds i kanaler som når hundratusentals unga följare. Över 100 barn och ungdomar kom dessutom till Flygdagen för att ta del av fanträffen som arrangerades i samarbete med Tubecon.
»Det känns spännande att bryta ny mark och utveckla ett nytt arbetssätt inom Försvarsmaktens rekryteringsarbete. För att nå unga måste man synas där de unga finns – och det är i stor utsträckning på sociala medier.«