Smyckeskedjan fick en mer enhetlig look

Smycka var ute efter att skapa en digital närvaro som gick hand i hand med butikskommunikationen. Dels genom att använda samma färger, typsnitt och språk även på sociala medier. Dels genom att styra om innehållsstrategin från torra produktnyheter till engagerande inlägg.
  • Smycka
  • ”Personliga smycken och klockor för varje tillfälle i livet”
  • 50 butiker i hela Sverige
  • Grundades 1979

Smycka är en av landets största butikskedjor med ett 50-tal butiker över hela Sverige. Uppdraget från ledningsgruppen var relativt fritt: "Ta en titt på vår digitala närvaro".

Vi började med att kartlägga den befintliga digitala närvaron, både för Smycka och Smyckas konkurrenter. Vi såg tidigt att Smycka hade betydligt färre följare än sina konkurrenter, vilket resulterade i att vi tog fram en en rad olika utvecklingsmål för sociala medier. Bland målen fanns allt från att sätta upp tydliga riktlinjer kring moderering och taggar, till att implementera Facebook-kundtjänst och Instagram Shopping.

Med riktlinjerna på plats kunde vi bli mer praktiska.

Vi hjälpte butikskedjan att skapa en digital närvaro som gick hand i hand med butikskommunikationen. Dels genom att använda samma färger, typsnitt och språk även på sociala medier. Dels genom att styra om innehållsstrategin från torra produktnyheter till engagerande inlägg.

E-postmarknadsföringen fick sig också ett lyft. Nyhetsbrevet når tusentals Smycka-kunder vid varje utskick och är därför en viktig punkt för varumärkesarbetet. Vi gick från krångligt och rörigt till stilrent och snyggt, precis som vi ville att varumärket skulle upplevas. Logotypen och bildspråket fick ta större plats och vi införde också tydliga call to actions, bland annat i form av något så enkelt som en knapp med en uppmaning – något som tidigare lyste med sin frånvaro.

Vi tog också fram ett upplägg för händelsebaserad marknadsföring i Facebooks annonsverktyg Business Manager. På så sätt kan Smycka nå ut till specifika målgrupper och därmed använda sin marknadsföringsbudget mer effektivt. Exempel på målgrupper som matchar Smyckas produkter är vänner till personer som snart fyller år, vänner till personer som snart har bröllopsdag eller varför inte nyförlovade par, som så småningom kommer att behöva en vigselring.

Det här är några få till synes små förändringar som garanterat spelar roll för hur kunden upplever Smycka – såväl digitalt och fysiskt.

Resultatet av den samlade insatsen var rent siffermässigt förstås engagemang på sociala medier. Första veckan ökade vi till exempel inläggens räckvidd med 618 % med en annonskostnad på knappt 1 500 kr. Men framför allt skapade vi en mer enhetlig bild av varumärket.

»Vi har haft stor hjälp av Johannes i arbetet med att utveckla vår strategi för sociala medier. Alltifrån att ta fram en nulägesanalys till utvecklingsmål och en digital strategi framåt. Med förhållandevis små medel har vi idag en tydligare och mer enhetlig digital närvaro med nytt arbetssätt, som ger oss större möjligheter till utveckling och nå uppsatta mål!«
Catharina von Elern
VD
Vill du veta mer?
Fyll i dina uppgifter här så hör vi av oss inom 48 timmar! Vi ser fram emot att prata vidare med dig.