Influencer marketing i praktiken – Strategi, ekonomi och juridik (2022)

Vill du lära dig mer om att använda influencer marketing för att bygga varumärken, sälja varor eller sprida budskap? Influencer marketing i praktiken täcker strategi, ekonomi och juridik – genom fallstudier, intervjuer och övningsuppgifter. En bok för dig som studerar eller arbetar med marknadsföring och kommunikation.

Influencer marketing har blivit en mer självklar del av många företags och organisationers marknadsföringsmix. Det handlar om att använda inflytelserika profiler med ett betydande antal följare för att nå ut till en målgrupp på ett trovärdigt sätt – oavsett om det handlar om att bygga ett varumärke, sälja varor eller sprida ett budskap.

Influencer marketing i praktiken presenterar beprövade arbetssätt och metoder samt aktuell forskning inom området. Dessutom innehåller boken fallstudier, övningsuppgifter och intervjuer med experter. Boken vänder sig till dig som studerar marknadsföring och kommunikation, men kan också användas som inspirations- och kunskapskälla för dig som exempelvis arbetar på en reklambyrå eller marknadsavdelning.

Författaren Johannes Gustavsson har både praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap inom influencer marketing, dels som grundare av en agentur som representerar influerare, dels som föreläsare och utbildare inom yrkeshögskolan. Han har tidigare skrivit boken Uppfödd på nätet (2019).

  • Format Häftad
  • Språk Svenska
  • Antal sidor 230
  • Utgivningsdatum 2022-08-15
  • Förlag Sanoma Utbildning
  • Dimensioner 211 x 152 x 16 mm
  • Vikt 371 g
  • SAB Qblb
  • ISBN 9789152363324

Go'kväll tipsar om boken

Röster om boken

Influencer marketing i praktiken släpptes i augusti 2022. Författaren hade själv saknat en svensk kurslitteratur på ämnet i sin undervisning, och bestämde sig för att skriva en egen.

Boken fick ett varmt mottagande. Bibliotekstjänsts lektör gav boken helhetsbetyget 4 av 5, med omdömen som att boken "tar ett handfast grepp om en ung och alltmer viktig del av marknadskommunikation" och att "tonen är inspirerande och lättsam vilket gör att även de mer teoretiska delarna känns tillgängliga".

Köp på Bokus
Köp på Adlibris
Amanda N
Bokus-recension
Boken är djupgående och lär dig allt du behöver veta för att kunna arbeta med Influencer marketing! Genom denna bok så har jag från rookie i marknadsföringsbranschen fått tillräckligt med kompetens för att kunna jobba med influencer marketing!
Jonas Westling
Head of Agency, Nine Agency
Boken är mycket populär på kontoret och alla vill låna hem den! Jag är imponerad över både innehållet och språket. Riktigt bra.
Cecilia Thilenius Lindh
Doktor i företagsekonomi, Mälardalens universitet
Jag tycker att boken är föredömlig och läsvärd för att den tar upp så många olika vinklar och synsätt på influencer marketing. Johannes analys och modeller för förklaring av detta intressanta fenomen finns med som en röd tråd genom hela boken. Mångfacetterad, rolig och lärorik.
Tuija Aalto
Doktorand, University of Tampere
As a scholarly practitioner of media, researching media platformization and influencer industry, I found Johannes Gustavsson’s textbook on influencer industry business practices an invaluable resource as to the state of the industry in Sweden. Offering up-to-date insight on the regulation as well as actors in the business of influencing, Gustavsson elucidates the roles of influencer marketing agencies, talent agencies and networks (MCNs) as intermediaries between advertisers and influencers. This book is a useful resource into the inner workings of a growing sector of our media environment to all media professionals.