1. Om

Företagets namn är Johannes Gustavsson AB. Företaget är godkänt för F-skatt, har organisationsnummer 559098-8548 och säte i Göteborg.

Företagets postadress är C/O United Spaces, Östra Hamngatan 16, 411 09 Göteborg, Sverige.

Om du har några frågor kan du skicka ett e-postmeddelande till hej@johannesgustavsson.se. Vi besvarar ditt meddelande så snart vi kan.

2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Orderbekräftelsen fungerar även som ditt kvitto.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss.

3. Leverans

Vi samarbetar huvudsakligen med Postnord. Våra normala leveranstider är 3-5 arbetsdagar. Beställningar lagda på helger och helgdagar skickas tidigast på måndagen efter.

Vi tillämpar fri frakt, vilket betyder att du får produkten levererad till dig kostnadsfritt. Fri frakt gäller dock inte till länder utanför Sveriges gränser. Vi förbehåller oss därför rätten att avbryta en order om leveransadressen som angivits finns utanför Sverige.

Vi skickar även till Norge, Danmark och Finland. Fraktavgiften visas då i samband med betalning i kassan. Vi ansvarar inte för eventuella tillkommande kostnader så som tullavgift eller dylikt.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid ska du kontakta oss.

4. Priser

Alla priser i webbutiken anges i svenska kronor (SEK). Alla priser är inklusive moms: 6 % för böcker (såväl fysiska som digitala) samt 12 % för kaffe. Läs mer på Skatteverkets hemsida.

Vi reserverar oss för prisändringar.

5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du meddela att du ångrar dig skriftligen. Inkludera fullständigt namn, postadress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returen gäller.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna ska därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.  

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Observera att ångerrätten inte gäller om du har beställt en produkt som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel (till exempel en signerad bok).

Klicka här för att läsa mer om den lagstiftade ångerrätten hos Konsumentverket.

6. Reklamation

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till oss skriftligen. Inkludera fullständigt namn, postadress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som reklamationen gäller.

Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vid reklamationer följer vi riktlinjer och beslut från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Klicka här för att läsa mer om ARN.

7. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi tar inget ansvar för fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll, s.k. Force Majeure. Omständigheter som omfattas kan exempelvis vara myndighetsbeslut, krig, terrordåd, naturkatastrof, strömavbrott, eldsvåda, strejk, pandemi, zombieinvasion, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

8. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.

Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Integritet

I samband med din beställning godkänner du också att vi och våra underleverantörer hanterar dina personuppgifter. Vi hanterar dina personuppgifter bland annat i syfte att kunna ta emot din betalning, skicka kvitto vid genomfört köp och för att kunna leverera produkten till dig. Vi använder också kakor på hemsidan.

Klicka här för att läsa mer om hur vi och våra underleverantörer samarbetar för att hantera personuppgifter på ett säkert sätt.

10. Tvist

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företaget och kunden kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Klicka här för att läsa mer om ARN. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister. Klicka här för att läsa mer.

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Uppdaterades senast 2020-09-10