Valrörelsen är igång! 18 september släpps Influmera – ett kunskapsinitiativ för att föryngra politisk kommunikation.
Läs mer
Icon Rounded Closed - BRIX Templates
Lanseras 18 september 2025

Nu föryngrar vi politisk kommunikation


Influmera är ett kunskapshöjande initiativ som vill föryngra politisk kommunikation genom att lära partier, andra politiska aktörer och influencers att prata politik med unga.

Ett initiativ från Johannes Gustavsson Kommunikation
  • Insikter för dig som arbetar med politisk kommunikation
  • Handfasta, konkreta tips att ta med in i ditt arbete
  • Inspirerande exempel från Sverige och världen

Dagens unga tittar inte på partiledardebatter.

De flesta tar istället del av nyheter och samhällsinformation genom sina sociala flöden – och lyssnar på influencers åsikter.

Därför behöver partier och andra politiska aktörer bli bättre på att använda sociala medier för att väcka engagemang, nå svårnådda målgrupper och forma opinionen.

Här hittar du färsk statistik om svenskarnas syn på influencers i politiken, inspirerande exempel från Sverige och världen, och handfasta tips för att lyckas med valet 2026!

Vad tycker unga om influencers i politiken?

Vi har låtit undersökningsföretaget Verian (tidigare Sifo) undersöka vad svenskarna tycker om influencers i politiken. Här är några av insikterna:

56 %

kan tänka sig att ta del av politiskt innehåll i sociala medier från en influencer

Bara 1 av 10

tror att influencers kan påverka deras åsikter, men hela 6 av 10 tror att de påverkar andras

Faktabaserat

och utbildande innehåll är mycket viktigare än roligt och underhållande

Tydliga

ställningstaganden är något viktigare för de som sympatiserar med oppositionspartierna

7 tips till partier och politiska aktörer

Här är tipsen för partier, intresseorganisationer och fackförbund som vill prata om politiska frågor i en kontext som når unga.

Läs alla tips i sin helhet →

Vill du ha fler tips, insikter och exempel?

12 gånger då politiken mötte unga

Inspireras av några uppmärksammade aktiveringar som partier, branschorganisationer, fackförbund och influencers har gjort.

Ulf Kristersson bjuder upp till
sketch med Jonas Fagerström

2022 plingade statsministerkandidaten Ulf Kristersson på dörren hemma hos Jonas Fagerström från Göteborgs-humortrion JLC. Slutresultatet blev en sketch som driver med hur lika de två är. Inlägget var inte ett betalt samarbete, utan "en rolig grej för att de är lika", enligt Moderaternas dåvarande pressekreterare. Inlägget fick blandade reaktioner från följarna, men var mest troligt ett välkommet inslag eftersom Moderaterna i sin föregående eftervalsanalys konstaterat att de behövde framstå som "skönare".

"Schysta kreatörer" lär sig att skapa opinion

Schyst är en akademi som samlar framtidens digitala kreatörer för att ge dem verktyg att skapa sina egna plattformar. Utbildningsinitiativet drivs av mediehuset AiP Media Produktion som ägs av Socialdemokraterna. Nätverket samlades första gången 2024 med gästföreläsare som Meme Lord Jeki, TNKVRT, Zorba och Magdalena Andersson. Under 2025 startade Schyst och Aftonbladets ledarsida Nätverket för schysta kreatörer som också inkluderar redan etablerade aktörer på sociala medier. Redan 2015 arrangerade Stiftelsen Fritt Näringsliv och Timbro tillsammans med byrån Miltton Labs ett liknande nätverk, Digitala akademin, där flera av dagens statsråd och andra toppolitiker fostrats i det digitala medielandskapet.

Socialdemokraterna bjuder in
influencers till kongressen

Demokraterna i USA verkar ha inspirerat Socialdemokraterna.På partikongressen i Göteborg 2025 fanns en dedikerad kreatörshörna dit influencers bjöds för att skapa innehåll. Profilerna Pimpiina Mountain @pimpiina, Christian Skogsgårdh @tiktokchrilleoch Besiana Mavraj Berisha @urfrokensvinkel var några av dem som tog chansen att skapa content i en röd kontext, både tillsammans med partitopparna och varandra. Ett väl beprövat grepp från andra sidan Atlanten har alltså även börjat användas i Sverige.

Få fler att jobba grönt

Jobba Grönt är ett projekt som ska få fler unga och karriärbytare att plugga, jobba eller starta företag i det gröna näringslivet. Det försöker man göra genom att prata om frågor som klimat, tillväxt och innovation. För att nå målgruppen har man skapat
olika yrkestester och tagit fram skolmaterial, men också gjort
samarbeten med influencers, bland andra artisten Adam Woods @iamadamwoods och komikern Anna Claesson @claessonpataket på TikTok och Instagram. Projektets närvaro på sociala medier är också ett bra exempel på spaningen att allt fler tar efter influencers estetik i sina egna kanaler samtidigt som man försöker bygga sina egna talespersoners personliga varumärken. Bakom initiativet står arbetsgivarorganisationen Gröna arbetsgivare och Lantbrukarnas Riksförbund LRF.

Pizzan och skatterna

Benjamin Delfi, en pizzabakande influencer som gjort sig känd för
sina TikTok-trendande pizzor, startade restaurang i Visby 2023. Han använde sin plattform för att berätta för sina många unga följare om hur det funkar att driva företag. Sponsor var Eduna.se, som skapar läromaterial som ska föra ”skola och näringsliv närmare varandra”. Eduna är en del av Svenskt Näringsliv. Idag har klippen, som handlar om allt från budget och lokalhyra till skatt
och anställdas villkor, sammanlagt miljontals visningar.

Teknik är kul

I samband med att gymnasieansökan öppnades för Sverigesniondeklassare 2016 inledde branschorganisationen Teknikföretagen ett samarbete med Therése Lindgren. För att locka fler unga tjejer till branschen vände man sig till en av Sveriges då största influencers för målgruppen. Resultatet blev YouTube-serien ”Therése testar teknik” där hon provar på olika typer av tekniska lösningar: allt från att skriva ut på 3D-skrivare till att göra ett piano av en bit selleri. Therése har själv studerat systemvetenskap och är genuint intresserad av ämnet. År 2017 berättade Teknikföretagen för Resumé att man i Skolverkets preliminära siffror trodde sig ha sett en ”Therése-effekt”.

LO och George Chaho pratar om karensavdraget

”Hur kan det kosta att vara sjuk?” Det undrar en upprörd George Chaho i ett betalt samarbete med LO. Han framhåller att Sverige är det enda landet i hela Norden som fortfarande har ett karensavdrag och lyfter specifikt att norrmännen kan vara sjuka, stanna hemma och få full lön – men inte vi! Chaho har i flera betalda samarbeten med LO pratat om just karensavdraget. Videoklippen, som publicerats på TikTok och Instagram, har fått från 9000 till 170000 visningar. Till synes helt organiskt, alltså utan att någon annonsbudget lagts bakom själva inlägget. Det finns ingen direkt uppmaning om att gå med i LO, eller att skriva på något upprop, men i kommentarsfälten är debatten livlig.

Hanna och Linnéa surrar om Vision

Hanna Persson och Linnéa Holm driver podden Surret som 2024 inledde ett samarbete med fackförbundet Vision. I avsnitten pratar man bland annat om fackets löneverktyg, som man kan an-
vända innan man löneförhandlar, och på Instagram bjuds det på situationskomedi i korta sketcher om inkompetenta chefer, tuffa
löneförhandlingar och slappt distansarbete.

Hanna och Linnéa surrar om Vision

Personen bakom Instagram-kontot @meme_lord_jeki är anonym
men likväl en influencer, som driver med politiker och kändisar. För SVT:s Politikbyrån har han tidigare berättat om hur det verkar vara många politikers högsta önskan att hamna på kontot. Deras pressekreterare försöker plantera roliga bilder i DM till komikern, men det går inte hem utan får närmast motsatt effekt. Om man öppnar plånboken verkar det dock funka. Under 2022 gjorde Instagram-­kontot, som idag har 160000 följare, ett betalt samarbete med Kommunal. I form av en bildkarusell publicerades enberättelse om att folk inte kan respektera att man vill vara anonym, som på omvägar hamnade i att ”vad som också e röva är faktumet att personal inom förskola, skola, vård och omsorg inte har rätt till
fria arbetsskor. gå in och läs @facket_kommunals text om ämnetpå kommunal.se #sponsratinlägg”. Ett exempel på hur man genom influencers kan ha en annan tonalitet än i sina egna kanaler.

Rundabordssamtal om TikTok i riksdagen

TikTok har under många år varit föremål för debatt. Det grundar
sig i en rädsla för kinesisk inblandning i säkerhetspolitiken ochatt barn och unga nås av olämpligt innehåll. I Sverige har Liberalerna varit drivande i frågan om ett TikTok-förbud. Samtidigt finns en grupp kreatörer som helt eller delvis lever på att skapa innehåll på appen. Fem influencers samlades hos Joar Forssell, riksdagsledamot för Liberalerna, och Simona Mohamsson, som då var ledamot i partistyrelsen, för ett rundabordssamtal om hur ett förbud skulle påverka kreatörerna, samtidigt som partiet fick
framföra sin bild. Mötet tog sig utanför riksdagens väggar och blev både dagstidningsartiklar och TikTok-videor. Efter mötet var Sam Pettersson @samthemans en av dem som berättade vad han tyckte om förslaget för sina 430000 följare.

Ångestpodden pratar psykisk (o)hälsa

Ångestpodden är en podcast som sedan 2015 drivs av Ida Höcker-
strand och Sofie Hallberg, två av Sveriges största influencers inompsykisk hälsa. De säger själva att de tar upp alla tankar och funderingar som många någon gång har tänkt men inte vågat prataom högt. De låter ofta makthavare medverka och ge sin bild avhur svenskarnas psykiska hälsa skulle kunna bli bättre. En poddintervju är förstås jämförbar med en vanlig mediemedverkan, men den centrala skillnaden här är att Ida och Sofie själva har en stor följarskara och att många personer lyssnar och litar på vad de säger. Det är ett bra exempel på där man hittat rätt forum för att lyfta en specifik politisk fråga, där innehållet kan nå en publik som annars sällan lyssnar på politiska samtal. Många av avsnitten filmas, klipps om till korta videoklipp och sprids vidare på sociala medier.

Margaux Dietz tar tempen på partierna

Margaux Dietz lanserade 2018 sitt nya projekt Partitempen – en
självfinansierad oberoende valbevakning för unga. Avsnitten ärcirka 20 minuter långa och har hundratusentals visningar. Politiska samtal och allvar blandas med oväntade frågor och skratt. ”Jag är själv ung och minns fortfarande väl hur det var första gångerna man skulle rösta, massvis av information men ofta på en nivå och med en ton som kändes svårbegriplig”, sa hon till Re-
sumé då. Hon gjorde samma typ av valbevakning 2022, men i en mer påkostad variant. Dietz har sedan dess råkat i blåsväder, men
avtrycket består. I en specialrapport från Internetstiftelsen inför
valet 2018 kan vi ana att hon gjorde skillnad. En ung tjej säger: ”Jag har kollat på en YouTube-serie, där en influencer har intervjuat alla partiledare. Det har känts viktigt att få en bred bild avvad alla partier tycker.” Det går förstås att ifrågasätta om politik bäst avhandlas i en YouTube-­serie, men visst är väl det bättre än att unga inte nås av
någon politisk kommunikation alls?Therése Lindgren är en annan influencer som gjorde ett liknande initiativ 2022, ”Therése och valet”. Hon intervjuade också partiledare inför EU-­valet 2024.

Är du redo att influmera?

Fyll i dina uppgifter här så skickar vi dig en kostnadsfri, digital handbok i politisk kommunikation genom influencers! Vill du istället ha ett fysiskt exemplar? Vi har ett begränsat antal! Fyll i det här formuläret istället!
Tack! Vi hör av oss snart.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vad är Influmera?

Influmera är ett kunskapshöjande initiativ som vill föryngra politisk kommunikation och hjälpa partier, andra politiska aktörer och influencers att få unga att bry sig mera. Influmera lanserades den 18 september 2025 – omkring ett år före nästa riksdagsval – och består av dels en undersökning som gjorts av Verian (tidigare Sifo), dels handfasta tips och faktiska case. Innehållet kommuniceras genom hemsidan, en kostnadsfri handbok samt i media.

Vad är målet med Influmera?

Det övergripande målet är att föryngra politisk kommunikation hos partier och andra politiska aktörer, för att i sin tur öka valdeltagandet bland unga. Vi har identifierat att influencers kan vara en viktig faktor för att väcka intresse för politiska frågor och vill därför uppmuntra även influencers att använda sin plattform för att göra skillnad.

Vem kan ta del av initiativet?

Vem som helst kan ta del av vårt initiativ, men vi har identifierat tre huvudsakliga målgrupper:  Parti eller politisk aktör, t.ex. politiska partier, intresseorganisationer eller fackförbund som vill föryngra sin politiska kommunikation. Influencers, som egentligen kan vara som helst med någon form av följe, som vill använda sin plattform för att göra skillnad. Journalister, som vill ha underlag för att bättre förstå nya generationers politiska landskap.

Vem står bakom Influmera?

Influmera är ett initiativ från kommunikationskonsulten Johannes Gustavsson, som arbetar med sociala medier, influencer marketing och ungdomskommunikation. Initiativet är oberoende och till fullo finansierat av Johannes Gustavsson Kommunikation (JGK AB). Vi ser det som ett sätt att dela med oss av kunskap och samtidigt bygga nätverk.

Hur är undersökningen gjord?

Vi har låtit Verian (tidigare Sifo) fråga svenskarna om deras inställning till politiskt innehåll från influencers i sociala medier. Mätperioden är från 14 till 25 augusti 2025. Enkäten besvarades av 1 000 personer ur den riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sifopanelen. Åldersgruppen 18–29 år utgjorde 600 av respondenterna medan 400 av respondenterna var 30–84 år. Vi delar gärna med oss av mer underlag vid förfrågan. Kontakta hej@johannesgustavsson.se.