Influencer marketing har blivit en mer självklar del av många företags och organisationers marknadsföringsmix. Det handlar om att använda inflytelserika profiler med ett betydande antal följare för att nå ut till en målgrupp på ett trovärdigt sätt – oavsett om det handlar om att bygga ett varumärke, sälja varor eller sprida ett budskap.
Influencer marketing i praktiken presenterar beprövade arbetssätt och metoder samt aktuell forskning inom området. Dessutom innehåller boken fallstudier, övningsuppgifter och intervjuer med experter. Boken vänder sig till dig som studerar marknadsföring och kommunikation, men kan också användas som inspirations- och kunskapskälla för dig som exempelvis arbetar på en reklambyrå eller marknadsavdelning.
Författaren Johannes Gustavsson har både praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap inom influencer marketing, dels som grundare av en agentur som representerar influerare, dels som föreläsare och utbildare inom yrkeshögskolan. Han har tidigare skrivit boken Uppfödd på nätet (2019).
Influencer marketing i praktiken släpptes i augusti 2022. Författaren hade själv saknat en svensk kurslitteratur på ämnet i sin undervisning, och bestämde sig för att skriva en egen.
Boken fick ett varmt mottagande. Bibliotekstjänsts lektör gav boken helhetsbetyget 4 av 5, med omdömen som att boken "tar ett handfast grepp om en ung och alltmer viktig del av marknadskommunikation" och att "tonen är inspirerande och lättsam vilket gör att även de mer teoretiska delarna känns tillgängliga".