

Johannes Gustavsson är kommunikationskonsult med särskild expertis inom sociala medier, influencer marketing och ungdomskommunikation. Han har förutom krönikor i branschmedia skrivit böckerna Uppfödd på nätet och Influencer marketing i praktiken. 2025 släpptes handboken Influmera, om hur man kan använda influencers i politisk kommunikation. Han är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare som ger nya perspektiv till allt från marknadsavdelningar och ledningsgrupper till lärarlag och högskolestuderande. Han är därtill ledamot i Medieakademin som gör den årliga Maktbarometern. 2024 utsågs han till en av Årets Superkommunikatörer.
I den här föreläsningen får du veta hur partier, fackförbund och intresseorganisationer kan använda influencers för att väcka engagemang, nå svåråtkomliga målgrupper och forma opinionen. En god relation till vår tids nya, digitala makthavare har blivit en allt viktigare del i dagens politiska kommunikationslandskap – präglat av såväl EU:s nya TTPA-förordning som techjättarnas förbud mot politisk reklam.
Hur tänker influencers? Vilka oskrivna regler finns? Och på vilket sätt kan vi tillsammans med influencers göra en insats för demokratin? Föreläsningen bygger på unik statistik om svenskarnas syn på influencers i politiken, inspirerande exempel från Sverige och världen, och handfasta tips för att lyckas i valrörelsen 2026.





Är du intresserad av en föreläsning, workshop eller kurs? Fyll i formuläret eller mejla hej@johannesgustavsson.se för att skicka en förfrågan. Det är icke-bindande och kostnadsfritt, förstås. Vi återkopplar till dig inom 48 timmar.
Får vi komma med önskemål?
Vad kostar en föreläsning?
Vad behöver vi ordna?