Berättelserna om det nästintill mytomspunna området public relations är många. I den här föreläsningen får du följa med in i en värld av begrepp som pr-kupper och pr-kampanjer, opinionsbildning och lobbying, medieträning och krishantering.
Föreläsningen ger en underhållande och stundtals häpnadsväckande inblick i vad som (kanske) egentligen händer bakom kulisserna på de cyniska pr-byråerna, de skeptiska redaktionerna och i maktens hemlighetsfulla korridorer.
Idag är pr ett verktyg som företag, organisationer, politiker och offentliga personer använder sig av för att påverka allmänheten och i förlängningen sälja varor, tjänster eller, kanske framför allt, åsikter. Kanske kan det till och med förändra världen?
Föreläsaren Johannes Gustavsson har under hela sitt yrkesliv arbetat med public relations i olika former, både för kommersiella aktörer och offentliga personer. Han undervisar också i ämnet på yrkeshögskola och har tidigare skrivit böckerna Influencer marketing i praktiken (2022) och Uppfödd på nätet (2019).